<< İçindekiler Tablosunu Görüntülemek İçin Tıklayın >> Bulunulan yer: Yaklaşık Maliyet İşlemleri > İşin Bilgileri > Nakliye Pozları |
Yaklaşık maliyet iş dosyasında, kilometreye göre hesaplanması gereken çimento, demir, ... gibi nakliyelerin birim fiyatlarının hesaplandığı yer Nakliye Pozları menüsüdür.
İş dosyasında nakliyeli poz/pozlar bir kez kullanıldıktan sonra nakliye şablonu değiştirilmemelidir. Nakliye şablonu değiştirilmek zorunda kalınırsa kullanılan pozlar ana kitaplardan yeniden eklenmelidir.
Yoğun şekilde Karayolları Genel Müdürlüğü pozlarıyla çalışıyorsanız KGM Pozları ve Nakliyeleri Hakkında Notlar'ı inceleyiniz.
İstenilirse Otomasyon Seçenekleri'ndeki Yeni İş Dosyasında Kullanılacak Nakliye Şablonunu Belirlemek bölümünde anlatıldığı gibi her yeni açılan dosyanın istenen bir şablonu kullanması sağlanabilir.
İş’teki Nakliyeli Malzemeler işaretliyken kırmızı ile belirtilen nakliye pozları, nakliye metrajında olduğu halde fiyatı henüz hesaplanıp İşin Birim Fiyatları'na gönderilmemiş olanlardır.
Yaklaşık maliyet cetveline nakliye alan imalatlar girilmiş ve nakliye metrajı yapılmışsa buradaki İş'teki Nakliyeler seçeneği işaretlenmiş olarak nakliye pozları listelenir. Burada listelenenler nakliye metrajında olan nakliye pozlarıdır. İstenirse Tüm Nakliyeler seçeneği kullanılarak da çalışılabilir.
•Hesaplayacağınız nakliye pozu üzerinde tıklayın.
•K (kamyon katsayısı) olarak gelen değerin doğruluğunu gözleyin.
•A, taşıma güçlüğü katsayısı 1'den farklı ise yazın.
•Yoğunluğu girin.
•Mesafe hücresine bu malzemeyi naklettiğiniz mesafeyi km olarak girin.
•Mesafe hücresinin sağındaki oku kullanarak uygulanacak formülü seçin.
İller Bankası karayolu taşıma formüllerinin uygulandığı taşıma birim fiyatları; yapılan her türlü hizmet ve masraflar dâhil (Yüklenici kârı ve genel giderleri, yükleme, boşaltma ve istif bedelleri hariç) aşağıdaki bedellere göre hesap edilecektir.
F = ( …..... A ......... x M + .......... B ......... ) x n ( TL/ton)
|
Not-1: Her yıl yeniden ilan edilen DSİ Proje ve İnşaat Dairesi Başkanlığı'nın taşıma formülleri gerçekte birkaç rayice bağlı genel formüllerdir. Örneklersek; DSİ Proje ve İnşaat Dairesi Başkanlığı'nın 2014 Yılı birim fiyat kitabında, "07.001 El Arabası ile Her Cins Malzeme ve Kayadan Başka Kazı Taşınması" için verilen formül F=0,0836875xM şeklindedir. Bu formül taşıma genel şartnamesinde geçen formül olan [0,013xMxkxY]ile aynıdır. (Burada k=01.501 Pozunun birim fiyatıdır.) 0,013xMxkxY formülünde 01.501'in 2014 yılı birim fiyatı olan 5,15 TL'yi kullanıp %25 kâr uyguladığımızda; =0,013xMxkxYx1,25 =0,013xMx5,15x1,25 =0,0836875xM olarak DSİ 2014 birim fiyat kitabında yer alan formülün aynısı elde edilir. Diğer formüller de aynı şekilde bulunabilir. Not-2: 07.005 ve 07.006 Taşımalarından biri seçildiğinde: 1. A yerine A=1+0,25x(d/M) formülünden bulunacak değer yazılmalıdır. Burada; d: Ham yol (kaplamasız ve bozuk kaplamalı yol) uzunluk toplamı M: Toplam taşıma mesafesi 2. Yoğunluk değeri olan Y yerine ise taşınan malzemeye uygun aşağıdaki değerler kullanılmalıdır: -Betonarme kanalet ve plastik boru için Y=2,00 -Madeni boru için Y=1,75 -Betonarme ve beton boru için Y=1,50 -Kanalet ve her türlü borudan başka her cins yük ve malzeme için Y=1,25 -Transmikserle taze beton (07.D/3 pozu için) Y=2,25 |
Düşülecek veya eklenecek 2. mesafe varsa Gelişmiş kutusunu işaretleyin. Açılan mesafe kutusuna 2. mesafeyi km cinsinden yazın.
Mesafe hücresinin sağındaki oku kullanarak uygulanacak formülü seçin.
Ekrana yerleşen 2. Formül Toplandı/Çıkarıldı düğmesi ile 2. formülle bulunan değerin eklenip çıkarılması durumunu belirleyin.
Kâr Yüzdesi'ni kontrol edin.
Yükleme, Boşaltma, İstif Pozu'nu hücrenin sağındaki oku kullanarak +Yükleme, ... Pozu Ekle ile gelen pencereden seçin ve miktarını girin.
Yükleme boşaltma nakliye fiyatına katılmayıp ayrıca ödeniyorsa veya verilmiyorsa -Yükleme, ... Pozu Kaldır düğmesi ile pozu silin.
Eklenecek Vagon/Feribot/Köprü ücreti gibi bir değer varsa hem açıklamasını hem de bedelini girin. (yayımlanan listeler genellikle KDV dâhil fiyatları içermektedirler, bu durumda KDV'siz fiyat hesaplanıp buraya girilmelidir)
İstediğiniz seçenekleri kullanarak işlemi tamamlayın.
Buradaki ilk iki gönderme seçeneğinde, mesafe bilgisi girilmiş olan nakliye pozları İşin Birim Fiyatları'na Fiyat Pozu olarak (maliyet bileşeni Diğer olmak üzere) gönderilirler.
İstenilirse buradaki son iki seçenek kullanılarak, mesafe bilgisi girilmiş olan nakliye pozları genel analiz formunda hesaplanıp kullanılmak üzere İşin Analizleri'ne gönderilebilir. Ancak bu seçenek tercih edilmişse, kuruş farklılıkları oluşmaması için, nakliye fiyatlarını İşin Birim Fiyatları'na buradan değil de İşin Analizleri'nden göndermek gerektiği unutulmamalıdır.
Bu gönderme şeklinde nakliye pozları İşin Birim Fiyatları'na Analizli Poz olarak gönderilirler. Nedeni ise artık işin analiz dosyasında da yer almalarıdır.
Yapım Şartları ile gelen metni inceleyin.
İşin Birim Fiyatları’na gönderilen nakliye pozunun fiyat bilgisi yapım şartında özellikle belirtilmez. Çünkü isteklilere verilen teknik şartnamelerde (yapım şartlarında) fiyat bilgisi olmamalıdır.
Diğer nakliye pozları için de adımları yineleyin.
Mesafe Tutanağı ve Nakliye Birim Fiyatları İcmali sayfaları Düzen'in altında bulunan aynı isimli pencerelerde hazırlanır.
Tüm Nakliye Pozları ve Şablonları
İmalatlardaki Nakliye Oranlarının Girilmesi
Köprü (Kamyon) Geçiş Ücreti ve TCDD Yük Taşıma Ücretleri
Not:
1. Burada hesaplanan nakliye pozları İşin Birim Fiyatları'na gönderildiklerinde Fiyat Pozu (pozun tipi) olarak kaydedilirler. Nakliye analiz çıktıları burada alınıp işin dosyasına konulmalıdır.
2. Programın ana veri dosyalarına yeni giren pozların nakliyelerinin hesaplanabilmesi bu menüde Nakliye Şablonunu Değiştir işlemi ile kullanılan Genel şablonu (veya İstanbul Anadolu/Rumeli) yenilenmelidir.
3. Nakliye pozları menüsünün görünür duruma gelmesi ve yaklaşık maliyet hesaplanırken bayındırlık yöntemi ile nakliye hesabı yapılabilmesi için Otomasyon Seçenekleri'nde Nakliye hesabı yapılsın seçeneği işaretli olmalıdır.
4. İstanbul (Rumeli) ve İstanbul (Anadolu) nakliyeleri geçmiş yıllarda kullanılıp vazgeçilen bir uygulamadır. Önceki yıllarda sabit nakliyeler İstanbul Valiliği tarafından her yıl ilgili bakanlık onayına sunulur, onaylanıp yayımlanarak il sınırları içinde aynı uygulamanın oluşması sağlanırdı. Bu uygulamaya 2009 yılında son verilmiş olduğundan adı geçen nakliye şablonlarını kullanmanın yasal bir dayanağı kalmamıştır. Bu durum Yüksek Fen Kurulu'na da sorulmuş, benzer yönde görüş alınmıştır.
5. İş dosyasında nakliyeli poz/pozlar bir kez kullanıldıktan sonra nakliye şablonu değiştirilmemelidir. Nakliye şablonu değiştirilmek zorunda kalınırsa kullanılan pozlar ana kitaplardan yeniden eklenmelidir.